Ticaret Bakanlığı, 14 Şubat’taki toplantısında alınan kararlarla ilgili bilgiler paylaştı. Toplantıda, toplam 205 dosyadan 183’ünün mevzuata aykırı olduğu tespit edilerek, bir dosya için geçici durdurma kararı alındığı belirtildi.
37 DOSYADA ERIŞIM ENGELİ UYGULANDI
Açıklamaya göre, durdurma cezası verilen 183 dosyanın yanı sıra toplam 30,2 milyon lira idari para cezası kesildi. Ayrıca, bu dosyalardan 37’sinde tüketici mağduriyetlerini önlemek amacıyla erişim engeli getirildiği kaydedildi.
Toplantıda, tüketicilerin ekonomik tercih ve menfaatlerini etkileyen reklam ve ticari uygulamalar, tüketici yorumları, internet sitesi tasarımları ve finansal reklamlara dair konuların ele alındığı ifade edildi. Tüketicilerin satın aldıkları ürün ya da hizmetlere dair deneyimlerini paylaştıkları yorum ve derecelendirmelerin, internet üzerindeki alışverişlerde diğer tüketicilerin tercihlerine yön veren en önemli unsurlardan biri haline geldiği vurgulandı.
YORUMLAR ÜZERİNDE İNCELEME YAPILDI
Açıklamada, internet sitelerinde yer alan yorum ve derecelendirme uygulamalarının sahte ya da aldatıcı olmasının önüne geçmek amacıyla, yorumların sadece ilgili mal veya hizmeti alan tüketiciler tarafından gerçekleştirileceğine dair doğrulama yükümlülüğünün getirildiği belirtildi.
Bu kapsamda Reklam Kurulu tarafından başlatılan bir incelemede, bir firmanın “Tesis Yorumları” başlığı altında yer alan yorum ve puanlamaların, gerekli doğrulama yapılmadan “Google” sistemleri üzerinden elde edilen yorumlara dayanarak yayınlandığı tespit edildiği aktarıldı.
PARA CEZASI UYGULANDI
Açıklamada, “Google sistemi üzerinden, tesislerde konaklamamış ya da bu tesislerden hizmet almamış kullanıcıların yorum yapabilmesi ve hizmet aldığı iddiasında bulunan kullanıcıların bu konuda kanıt sunamaması nedeniyle doğrulama yükümlülüğünün yerine getirilmesinin mümkün olmaması durumu, konuya ilişkin uyarılar olsa dahi, bu yorumların yayınlanmasının haksız bir ticari uygulama olarak değerlendirilmesine neden olmuştur. Bunun yanında, durdurma cezası ve idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir.” ifadelerine yer verildi.
KARANLIK TİCARİ TASARIMLAR ÜZERİNE DENETİM
Açıklamada yer alan bilgilere göre, “karanlık ticari tasarımlar” olarak bilinen uygulamaların, tüketicilerin rasyonel kararlar almasını engelleyerek, kötü seçimler yapmasına zorladığı ifade edildi. Reklam Kurulu, bu tür tasarımlara başvuran firmalar hakkında idari yaptırımlara başvurmuştur.
Ayrıca, bu ayki toplantıda, abonelik hizmetleri kapsamında iptal hakkının kullanımı konusunda tüketicileri yanıltan ara yüz tasarımlarını kullanan firmalar hakkında, durdurma ve idari para cezası verildiği bilgisi verildi.
FİNANSAL HİZMETLER İÇİN DENETİMLER YAPILDI
Açıklamada, Reklam Kurulu’nun bankalarda yaptığı denetimlerde, tüketicilere sunulan finansal hizmet kampanyalarında ana vaadin istisnalarına dair yeterli bilgilendirme yapılmadığı ve kampanyanın genel bir nitelik taşımasına rağmen “özel” izlenimi oluşturacak şekilde sunulduğuna dair yanıltıcı reklamlara ceza verildiği belirtildi.