Tüketicinin yanıltılmasını önlemek amacıyla Bakanlık, reklam ve tanıtım alanında çeşitli çalışmalar yürütüyor. Bu çerçevede, Reklam Kurulu; aldatma, ekonomik çıkarların etkilenmesi ve tüketicinin bilgi ile tecrübe eksikliğinden yararlanma gibi durumları inceliyor. Denetimlerin sonucunda aykırılık tespit edilmesi halinde gerekli idari tedbirler uygulanırken, özel indirim günleriyle ilgili de Reklam Kurulu resen incelemeler gerçekleştiriyor.
20 BİNDEN FAZLA DOSYA İNCELENDİ
Bu yılın dokuz aylık döneminde, Kurul; gıda, sağlık, iletişim ve örtülü reklamlar gibi farklı sektörlere yönelik toplam 20 bin 372 dosyayı inceledi. Bu dosyalardan 19 bin 78’i, mevzuat başvuru koşullarına uygun olmama veya başvuru kapsamı dışında olması sebepleriyle incelemeye alınmadı.
Gündeme alınan 1289 dosyanın 1164’ü mevzuata aykırı bulundu. Bunlardan 765 dosya için durdurma cezası, 17 dosya için hem durdurma cezası hem de erişim engeli, 4 dosya için düzeltme, 301’i için idari para cezası ve durdurma, 14’ü için idari para ile durdurma ve erişim engeli tedbiri, 63 dosyada ise yalnızca erişim engeli tedbiri uygulandı. 125 dosya ise mevzuata uygun bulundu.
Bu kapsamda, toplamda 188 milyon 716 bin 434 lira idari para cezası kesildi.
HAC TANITIMLARI DENETİMDE
İncelenen dosyalar arasında, özellikle son dönemde tüketicilerin yoğun ilgi gösterdiği elektrikli araçların sürüş menzili bilgileriyle ilgili açıklamalar ve kullanıcı sayıları hızla artan müzik, video ve medya içerik sağlayıcı platformlardaki abonelik süreçleri dikkat çekti. Bu durum, tüketiciler açısından anlaşılmasını zorlaştıran “karanlık ticari tasarım” olarak nitelendirilen uygulamalara maruz kalınmasına yol açıyor. Ayrıca, yasa dışı kumar ve bahis tanıtımları ile “özel hac vizesi” ve “kurasız hac” gibi yanıltıcı vaatlerle hac ibadeti gerçekleştirmek isteyen vatandaşları mağdur eden reklamlar da gündemdeki yerini aldı.
“ŞİKAYETLERİ İNCELEYİN” UYARISI
Bakanlık yetkilileri, tüketicileri mağduriyet yaşamamaları adına bazı önerilerde bulundu.
Tüketicilerin yanıltıcı uygulamalara maruz kalmaması için alışveriş öncesinde arama motorlarını kullanarak kısa bir ön araştırma yapmaları önem taşıyor. Satıcı veya sağlayıcının ayrıntılı bilgileri, bu kişilerle ilgili şikayetler ve müşteri destek planlarının varlığı kontrol edilmelidir.
Ayrıca, satın alınacak ürünün benzer mecralardaki yaklaşık fiyatının araştırılması öneriliyor. İnternet sitelerinin sahte veya taklit olabileceğine dair kontroller yapılması ve sosyal medyadaki ilanlar ile verilen site linklerinin taklit olabileceği göz önünde bulundurularak, satıcı veya sağlayıcının kendi web sitesinden ürün ve fiyat bilgisine ulaşılması tavsiye edilmektedir.
İnternet üzerinden alışveriş yaparken, sitenin SSL sertifikası, 3D güvenlik veya sanal kartla ödeme gibi detayların varlığına dikkat edilmesi gerekiyor. Ödeme öncesinde tüketiciye iletilmesi gereken bilgiler dikkatlice okunmalı; bu önlemler, ortaya çıkabilecek sorunların önüne geçilmesini sağlayacaktır.
AA