Resmi Gazete’de otomobil sektörünü doğrudan etkileyen iki karar yayımlandı. Bu karar doğrultusunda, Avrupa Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşması (STA) kapsamı dışında kalan ülkelerden ithal edilen binek otomobillere ek vergi uygulanmaya başlandı. Aynı zamanda, 2018 senesinde ABD menşeli araçlara uygulanan ek gümrük yükümlülükleri de tamamen kaldırıldı.
O MARKALARIN YÜKÜ AĞIRLAŞTI
Bu durumun ardından, Çin ve ABD’den ithal edilen ürünlerin vergi yükleri azalırken, Honda, Toyota, Nissan ve Suzuki gibi Japon markaların yükü ağırlaştı. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) Başkanı Ali Haydar Bozkurt Ekonomim’e yaptığı açıklamada, bu kararların sektörde belirsizlik yarattığını dile getirerek, “Otomotiv sektörü yapısı gereği uzun vadeli öngörü, hazırlık ve sipariş zamanlamalarına ihtiyaç duyan bir sektör. Ancak ani olarak hayata geçirilen bu tür düzenlemeler öngörülebilirliği zorlaştırıyor” ifadelerini kullandı.
EN AZ 3 AY TALEP EDİYORLAR
60 günlük uyum süresinin yetersiz olduğunu vurgulayan Bozkurt, siparişlerin revize edilmesi, üretim ve lojistik süreçleri için en az 3 ay gerektiğine dikkat çekerek, “Markalar global pazarda önceden belirlenmiş kotalar üzerinden üretim ve dağıtım yapıyor. Sürekli değişen vergi sistemleri, global otomotiv sektörünün parçası olan markaların ticaretini ve rekabet gücünü zorluyor” şeklinde konuştu.
Bozkurt, tüketicilerin vergi avantajı olan otomobillere yönelmesinin orta ve uzun vadeli planlamaları zorlaştıracağını belirterek, “Markalar, hangi ürün grubuna ağırlık vereceğini, hangi modelleri getireceğini hesaplamakta güçlük çekiyor” dedi.
SEKTÖRDE VERGİ AÇIKLAMASI
Sektörün uzun süredir talep ettiklerinin yeniden gündeme geldiğini ifade eden Bozkurt, şu şekilde sözlerini tamamladı:
“Biz çağdaş ve adil bir vergi sistemi istiyoruz. Devletin gelirlerinde azalma olmayacak ama araçlar üzerindeki vergi yükü daha dengeli dağılacak. Hem tüketiciyi zorlamayan hem de modern araç kullanımını teşvik eden bir modele ihtiyaç var. Böyle bir sistem sektörde öngörülebilirliği de artırır.”
2. EL OTOMOBİL FİYATLARI ARTACAK MI?
Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, 2. el otomobil piyasasında fiyatların nasıl şekilleneceğine dair değerlendirmelerde bulundu. Yalçın, tüketicinin 2. ele yöneleceğini belirterek, fiyatların yukarıya doğru baskılanacağını ifade etti.
Yalçın, Çin ve ABD menşeli otomobillerde fiyat düşüşlerinin daha belirgin olacağını kaydederek, “Yerli üretim modeller ise hem sıfır km’de hem de 2. elde değerini daha güçlü koruyarak tüketici nezdinde daha cazip hale gelecek. Bununla birlikte, yüksek vergi yükü nedeniyle bazı ithal modellerin 2. elde bulunabilirliği azalabilir, bu da arz daralmasıyla fiyat artışlarını hızlandırabilir. Dolayısıyla ikinci el piyasasında önümüzdeki dönemde hem talep yoğunlaşması hem de fiyat dalgalanmaları kaçınılmaz görünüyor” şeklinde sözlerini tamamladı.