Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu öncesinde basın mensuplarıyla bir araya gelen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, ülke genelindeki orta koridor hattındaki ulaşım projeleri, denizcilik ve havacılık faaliyetleri hakkında bilgiler verdi. Bayram tatilinde gündeme gelen radar uygulamalarına da değinen Uraloğlu, “Konunun bütçeyle vergiyle alakası yok Türkiye bütçesi oraları çoktan geçti, amaç vatandaşımızın trafikteki can kaybını azaltmak” şeklinde ifadelerde bulundu.
EBURSA Genel Yayın Yönetmeni Ersel Yıldırım, Bakan Uraloğlu’nun bu kritik toplantısını yerinde takip etti.
Bakan Uraloğlu’na, İstanbul’daki İBB operasyonları ve metro hatlarıyla ilgili olarak, “Başlanmış olanların durma riski ya da durma riski varsa burada sizin müdahale olma ihtimaliniz var mı? Bu konuda bir bilgilendirme yapabilir misiniz?” şeklinde bir soru yöneltildi.
Bunun üzerine Bakan Uraloğlu, İstanbul’daki operasyonlarla ilgili fazla yorum yapmayı doğru bulmadığını belirterek, “Şehir yerleşkelerindeki ulusal ve uluslararası demiryolu, demir yolu bağlantıları dışında şehir merkezlerindeki hafif raylı sistem hatlarının yapılması oradaki belediyenin görevidir. Belediyeler projelerini, öngörülerini ortaya koyarlar. Biz düzenleyici otoriteyiz. Projeleri onaylarız” yanıtını verdi.
“BELEDİYEDEN TALEP GELİRSE BAKANLIK YAPAR”
Uraloğlu, belediyelerden bir talep gelmesi durumunda bakanlığın projeyi hayata geçirebileceğini vurgulayarak, “Sayın Cumhurbaşkanımızın onayıyla bizim bakanlık bunu alır yapar ve kendisine devreder” dedi. “Bu da bir tartışma konusu, madem sen keseceksen niye sana yaptırsın ki?” sorusunu yönelten Uraloğlu, yapım öncesinde finansman maliyetine katlanmadıklarını ve harcanan paranın sabitlendiğini belirtti.
Bakan Uraloğlu, İBB’ye yapılan operasyonlar konusunda da keşke böyle bir duruma ihtiyaç olmamış olmasını umduğunu ifade ederek, “Biz kendi inisiyatifimizle bakanlığımızın uhdesine almamız mümkün değil. Ancak ilgilisinin talep etmesi durumunda bu söz konusu” dedi.
BAKAN URALOĞLU’NDAN İBB YORUMU: “BÖYLE BİR CESARET ÇOK İLGİNÇ”
Metro projelerine ilişkin olarak, önemli kredi miktarlarının işe kullanılmadığını belirten Uraloğlu, “Öncesinde gelen 60 milyon euro bizim işe kullanılmadı. Yani hem böyle bir şeye işlem olarak yapılabilirliğini ben mümkün görmüyorum hem de hangi cesaretle, gerçekten nereye kullanıldı?” dedi.
Proje sürecinin devam edip etmeyeceğiyle ilgili bilgi veren Uraloğlu, “Türkiye’yi kuzeyden doğu batı eksenine bağlayacak olan Gerede-Ağrı arası bir otoyol projesi vardı. O rafa mı kalktı?” sorusuna da yanıt verdi.
Halen 3 bin 750 kilometre otoyol bulunduğunu dile getiren Bakan, yakın tarihte 5 bin kilometre olacaklarını belirtti. İleriye dönük hedeflerinin ise sekiz bin kilometre olduğu bilgisini verdi.
Radar uygulamalarıyla ilgili detaylı bilgi veren Uraloğlu, “Seyahat eden araçların binde beşi kadar bir araca hız denetimi yapıldı ve ceza uygulaması yapıldı. Ama algı bunun çok üzerinde oldu. Bütün hesap, vatandaşlarımızın trafikteki can kaybını azaltmak” şeklinde açıkladı.
“TRAFİK CEZALARININ BÜTÇEYLE ALAKASI YOK”
Uraloğlu, “Türkiye’nin bütçesi oraları çok fazla geçti. Öyle bir kaynağa ihtiyacı yok ülkemizin” diyerek, hız limitleriyle ilgili yapılan değişikliklerin yaya geçitleri ve imar durumuna göre düzenleneceğini ifade etti.
Bakan Uraloğlu, kamu özel iş birliği ile yapılan otoyolların teslim tarihi ve nasıl işletileceği konusuna da değinerek, “İstanbul-İzmir Otoyolu 2035 yılında, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve diğer kısımlar 2028-2030 yıllarında devralındığı zaman ya Karayolları Genel Müdürlüğü kendisi işletir ya da bir işletme modeliyle ihale ederiz” dedi.
Kamu özel iş birliği projelerinde toplam 51 milyar dolarlık yatırım yapıldığını ve ödenek ihtiyacının olmamasının, gelecek yıllarda bu projelerin değer kazanacağını belirtti.
Son günlerde gündemde olan Kalkınma Yolu projesi hakkında bilgiler veren Uraloğlu, uluslararası finansmanın sağlanması için görüşmelerin devam ettiğini ifade etti. “Irak bunun uluslararası finansmanla yapılmasını istiyor. Dörtlü bir mutabakat var ama bu yıl yapımına başlayabiliriz” dedi.
Daha sonra basın mensupları tarafından “Yerleşim açısından insan yoğunluğu açısından geriye tersine bir göç planlıyor musunuz?” sorusu yöneltildiğinde Uraloğlu, İstanbul’la ilgili göçü azaltacak projeler geliştirdiklerini belirtti.
“TÜRKİYE İHRACATINA ETKİSİ”
Orta koridorun Türkiye ihracatı üzerindeki potansiyel etkilerine ilişkin değerlendirmelerde de bulunan Uraloğlu, “Aldığımız verilere bu koridorun ileride alması gereken yükün, ticaretin yüzde otuz olması gerektiğiyle ilgili bir yapılanma içerisindeyiz” dedi. “Doğu-batı aksında Avrupa’ya yapılan yüklerin yüzde doksanı deniz yoluyla gidiyor. Orta koridor, henüz yüzde birkaç seviyesinde” ifadesinde bulundu.
Bakan Uraloğlu, İstanbul ile İzmir arasında yapılan otoyol projesinin açılışından bu yana 12 yeni organize sanayi bölgesinin oluşturulduğunu, Türkiye’nin sadece bir geçiş koridoru olmayacağını, üretim alanında da önemli avantajlar sağlayacağını sözlerine ekledi.
Denizcilik yatırımları hakkında da bilgi veren Uraloğlu, “Türkiye üzerinden olan yük hareketlerini yönetebilecek kapasitemiz var” diyerek, yeni liman projeleri üzerinde çalışmalar yapıldığını ifade etti.
Son olarak basın mensuplarının talebi üzerine, İstanbul’da toplu taşımaların ücretsiz olması hakkında bir girişimde bulunacağını belirten Uraloğlu, “Bunu tekrar takip edeceğim” dedi.