Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Osman Boyraz, demir yolu hattının uzunluğunu 14 bin kilometreden 30 bin kilometreye çıkarma hedefini açıkladı. Boyraz, “Türkiye’nin baştan sona birçok yerini hız tren ağlarıyla döşemek, bağlantı yapmak istiyoruz” ifadelerini kullandı. Ayrıca, Bursa’nın hızlı treni için de çalışmaların devam ettiğini vurguladı.
Boyraz, Prof. Dr. Mete Cengiz Kültür Merkezi’nde, Bursa Uludağ Üniversitesi (BUÜ) Yapı Topluluğu tarafından düzenlenen “Geleceğimin İnşası 25” etkinliğinin açılışında, Türkiye’nin coğrafi konumunun büyük önem taşıdığını dile getirerek, “4 saat uçuşla 67 ülkeye, 1,5 milyar insana ulaşan bir lokasyondayız” şeklinde konuştu.
Böylesine stratejik bir konumun sunduğu fırsat ve imkanların değerlendirilmesi gerektiğini belirten Boyraz, “Bize sunulan fırsatı daha da etkin hale getirmek için ulaştırma, altyapı ve üst yapıda önemli projeler yapılması gerekiyor ki fırsatlar zirveye çıksın” ifadelerini kullandı.
Bakanlığın projeleri hakkında bilgi veren Boyraz, demir yolu alanında gerçekleştirilen önemli çalışmalara dikkat çekti.
“Bursa’da çalışmalar devam ediyor”
Boyraz, bununla ilgili şunları ekledi:
“Bakanlığın bu süreçteki vizyonu, tamamen demir yolları üzerine; 14 bin kilometre olan demir yolu hattımızı 30 bin kilometreye çıkartmak istiyoruz. Türkiye’nin baştan sona birçok yerini hız tren ağlarıyla döşemek, bağlantı yapmak istiyoruz. Taşınabilir yük miktarını, 30 milyon ton civarından 100 milyon tona çıkarma hedefimiz var. Bunun için hem altyapısını hem üstyapısını hem de araç gereçleriyle ilgili çalışmalarını yapacağız. Hızlı trenlerle ilgili 11 şehirde direkt ulaşım var ve bugüne kadar 110 milyon civarında yolcu taşımışız. Hızlı tren ağı, İstanbul, Sivas, Karaman, Eskişehir, Bursa’da inşallah çalışmalar devam ediyor. En kısa zamanda Bursa’yı da dahil edeceğiz.”
“Para yurt dışına gitmesin diye mücadele veriyoruz”
Boyraz, demir yollarının araç ve gereçlerinin yerli ve milli imkanlarla üretildiğini vurgulayarak, şöyle devam etti:
“Hızlı trenleri yurt dışından alıyoruz, 40 milyon avro tanesi. Bizim şu an demir yollarına yapacağımız yatırımlar neticesinde 100 hızlı tren setine ihtiyacımız var. Bu da 4 milyar avro. Diğer tarafta yük taşıma ve konvansiyonel işler yapmak için de 600-700 lokomotife ihtiyacımız var. Bunun tanesi de 6-7 milyon avro. Toplam bu iki kaleme harcanması gereken para, 10 milyar avro. Çok ciddi bir para. Bu parayı Türkiye’de bizim fabrikalarımızda nasıl yapabiliriz? Bu para yurt dışına gitmesin diye mücadele veriyoruz. Türk mühendisleri ve teknisyenleri de bunu başardılar. Yakın zamanda faaliyete geçecek Eskişehir’de, Sivas’ta, Sakarya’da fabrikalarımız var. Bizde de aşağı yukarı maliyetleri bu civarda. Maliyeti daha aza indirmek için çaba sarf ediyoruz ama bu para Türkiye’de kalacak.”
Sakarya’da tamamen yerli ve milli olarak tasarlanan yeni hızlı trenin, 225 kilometre hız yapacağını belirten Boyraz, “Gönül ister ki 300-350 olsun. Onları da gençler yapacak. Teknoloji nereye gidiyorsa en iyisini onlar yapacak” dedi.
Boyraz, Eskişehir’de yerli ve milli yük trenlerinin bütün tasarım ve üretim süreçlerinin test sürüşlerine başlandığını da sözlerine ekledi.
Sunumunun ardından Boyraz’a, BUÜ Rektörü Prof. Dr. Ferudun Yılmaz tarafından hediye ve plaket takdim edildi.
Etkinlikte ayrıca Bursa Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Ali Altunsoy, Mimarlar Odası Bursa Şubesi Başkanı Şirin Rodoplu Şimşek, İnşaat Mühendisleri Odası Bursa Şubesi Başkanı Serdar Atilla Erdem de söz aldı.
“Mega Projelerde Proje Yönetimi”, “Finans Analizleri ve Risk Tanımlaması”, “Mega Projelerde Uygulanan Farklı İmalatlar” gibi birçok konunun ele alınacağı etkinlik, iki gün boyunca sürecek ve birçok firma temsilcisi, öğrencilerle bir araya gelerek sektörün bileşenlerini tanıtacak.