Olay Gazetesi yazarı İhsan Aydın, bugünkü köşesinde raylı sistem ulaşım ağı ile ilgili uzmanlardan gelen satın alma önerilerini ele aldı.
Aydın, yazısında şu ifadelere yer verdi:
“Türkiye‘de raylı sistemler ağı her yıl genişlemekte. Sadece şehirlerarası hızlı ve yavaş tren bağlantıları değil, aynı zamanda şehir içi raylı sistem projeleri de kentlerimizde yaygınlaşmaya devam ediyor. Bu durum, bu ağlarda kullanılacak vagon ve tren seti ihtiyacını karşılamayı önemli bir sorun haline getiriyor.
Tren ve vagon tedariki, galeriden veya bayiden araç seçmeye benzemez. İhaleler ve uzun yıllar süren üretim programlarıyla gerçekleştirilmekte.
Dışarıdan bu araçları satın almak zorunda kaldığımızda ise milyonlarca Dolar veya Euro döviz ödemek zorunda kalıyoruz ve bu da borçlanmamıza neden oluyor.
Yerli üretim yapan firmalar mevcut, ancak bunların Türkiye‘nin tüm ihtiyaçlarını karşılayacak kapasiteye sahip olmadığı açık. Özellikle, hızlı tren gibi yüksek teknoloji gerektiren setlere olan talep her geçen gün artıyor.
Çünkü Türkiye, şehirlerini hızlı tren hatlarıyla birbirine bağlama hedefini günden güne güçlendiriyor.
Böyle bir durumda, Türkiye‘nin kendi kamu şirketleri aracılığıyla tren seti ihtiyacını karşılaması mümkün görünmüyor.
Geçtiğimiz günlerde bu alanda uzman bir isim olan Yiğit Belin’den elektronik bir mesaj aldık.
Belin, yıllarca Bozankaya‘da halkla ilişkiler ve medya direktörü olarak görev yaptıktan sonra Durmazlar’ı satın alan Fransız Alstom’da yürütme görevine üstlendi. Şimdi, yurda döndü ve memleketine hizmet amacıyla kurduğu Kızıl Elma firmasıyla sektöre danışmanlık sunmakta ve çeşitli makaleler kaleme almakta.
Tren setleri ve şehir içi ulaşım sistemleri konusunda uzmanlaşmış olan Belin, artık Türkiye için önemli bir öneride bulunuyor.
Belin, İspanyol hızlı tren üreticisi Talgo‘nun Türkiye tarafından satın alınmasını önermekte. Bu şirkete Basklılar, Hintliler, Macarlar ve Lehler gibi birçok ülke de ilgi gösteriyor. Talgo, 1941 yılında kurulmuş olup, Mısır’da da üretim gerçekleştirmektedir.
Belin, Talgo‘ya Macarlar tarafından yapılan 0,619 milyar Euro teklifini hatırlatarak, Türkiye‘nin 2035 yılına kadar toplam 12 milyar Euro’luk tren seti alım ihtiyacı bulunduğunu belirtiyor. Bu nedenle, Talgo‘yu %5‘lik bir bedelle satın alarak, ülkemizin yeni hatlarda kullanacağı tren setlerini kendisinin temin edebileceğine inanıyor.
Bu kapsamda, Türkiye Varlık Fonu‘nun Talgo için bir teklif sunmasını öneriyor.
Türkiye, Gazi Mustafa Kemal Atatürk‘ün daha Cumhuriyet’in ilk yıllarında belirlediği ‘ülkeyi demir ağlarla örme’ hedefine ulaşmak istiyorsa, hızlı trenler alanında daha fazla yatırım yapması gerektiğinin altını çiziyor.
Şirket birleşmeleri ve satın almalar, iş dünyasında olağan bir durumdur.
Ancak, Türkiye‘ye uluslararası raylı ulaşım araçları üreten dev bir şirket bırakılır mı? Bu konuda Belin de, İspanyollar‘ın, şirketin stratejik kurumsal kimliğinin korunması yönünde ısrarcı olduklarını vurguluyor.
İHA, TİHA ve SİHA’larla dikkat çeken Baykar firması, kısa bir süre önce İtalyan iş jetleri üreten Pisaggo Aerospace şirketini satın aldı.
Eğer Varlık Fonu İspanyol Talgo‘yu satın alırsa, Türkiye uluslararası alanda önemli bir başarı elde eder.
Belin, bu hamlenin Türkiye’yi 2053’te sektörde küresel bir lider konumuna taşıyabileceğine işaret ediyor.
Öte yandan, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bu öneriye ne cevap verir, merak konusu.”
Olay Gazetesi Yazarı İhsan Aydın’ın yazısının tamamını okumak için tıklayın…