Ticaret Bakanlığı, kasım ayında gerçekleştirilen indirim kampanyalarına yönelik reklam, tanıtım ve satış faaliyetlerinin titiz bir şekilde takip edileceğini duyurdu. Bakanlık, tüketiciyi yanıltan, gerçeğe aykırı veya aldatıcı nitelikte olduğu belirlenen uygulamalara karşı gerekli müeyyidelerin uygulanacağını vurguladı.
Bakanlık tarafından yapılan açıklamada, tüketicilerin alışveriş kararlarını önemli ölçüde etkileyen indirimli satış reklamlarının Reklam Kurulu tarafından yakından takip edileceğine dikkat çekildi.
Açıklamada, yılın en yoğun indirim dönemlerinden biri olan kasım ayındaki kampanyalara ilişkin gerekli incelemelerin gerçekleştirileceği kaydedildi. Mevzuata aykırı olduğu belirlenen, tüketiciyi yanıltan veya aldatıcı nitelikteki uygulamalara karşı idari müeyyidelerin hızlı bir şekilde uygulanacağı ifade edildi.
“Tüketiciler, alışveriş öncesinde gerçek ihtiyaçlarını belirlemeli”
Açıklamanın devamında, tüketicilerin kasım ayı indirim kampanyalarında mağduriyet yaşamamaları için dikkat etmeleri gereken noktalar yer aldı. Tüketicilerin alışverişe çıkmadan önce gerçek ihtiyaçlarını belirlemeleri ve satıcılar hakkında ön inceleme yapmaları gerektiği vurgulandı.
Açıklamada yer alan ifadelere göre, “Satın alınacak mal veya hizmeti, sunulan ‘avantajlı fiyat’, ‘yıldızlı ürün’, ‘en düşük fiyat’ pazarlama ifadelerinden bağımsız olarak emsalleriyle karşılaştırın. İndirim tutarına veya oranlarına dikkat edin, mal veya hizmetin değerinin çok altında satışa sunulduğu durumlarda internet sitesi adresinin ilgili satıcı veya sağlayıcıya ait olup olmadığını kontrol edin. Sosyal medya kanalları aracılığıyla yönlendirilen sayfalara karşı dikkatli olun. İnternet sitesinde SSL sertifikası, 3D Security gibi güvenlik unsurlarının bulunup bulunmadığını kontrol edin. Ödeme yapmadan önce, tüketiciye iletilmesi gereken ön bilgileri, mal veya hizmeti edinme koşullarını ayrıntılı biçimde okuyun. ‘1 alana 1 bedava’, ‘3 al 2 öde’ gibi koşullu satış kampanyalarında, kampanya koşulunun hangi ürünler için ve ne şartlarda geçerli olduğunu dikkatle inceleyin.”
Ayrıca, yaşanan mağduriyetlerin “https://ticaret.gov.tr/tuketici/ticari-reklamlar/reklam-kuruluna-nasil-basvurulur” adresinde belirtilen esaslara göre Reklam Kurulu’na iletilebileceği aktarıldı.
“Satıcı, indirimli satışların başlangıç ve bitiş tarihlerini açıkça belirtmeli”
İndirimli satış kampanyası düzenleyen satıcı ve sağlayıcıların, indirimli satışların başlangıç ve bitiş tarihlerini net bir şekilde belirtmeleri gerektiği vurgulandı. Satıcıların, gerçekte olduğundan daha fazla indirim yapıldığını izlenimi oluşturabilecek ifadeler ve görsellerden kaçınmaları gerektiği ifade edildi.
Ayrıca, fiyatın geçerliliğiyle ilgili süre ya da stok sınırı varsa, satıcıların bunu reklamlarda açıkça belirtmesi gerektiği kaydedildi. Açıklamada, “Tüketiciye sunulan ‘avantajlı fiyat’, ‘yıldızlı ürün’, ‘en düşük fiyat’ gibi kampanyalarda kullanılan algoritmalara ilişkin tüketiciyi açık ve anlaşılır biçimde bilgilendirmeleri, koşullu satış kampanyalarında, bu kampanyaların hangi ürünlerde ve ne şartlarda geçerli olduğunu net şekilde ifade etmeleri gerekiyor. Bakanlık olarak tüketicilerimizin haklarının korunması, adil, dürüst ticaretin sağlanması ve piyasa dengesinin gözetilmesi amacıyla yürüttüğümüz çalışmaları kararlılıkla sürdürüyoruz. Bu doğrultuda, kasım ayında gerçekleştirilen indirim kampanyalarına yönelik tüm reklam, tanıtım ve satış faaliyetleri titizlikle takip edilecek, tüketiciyi yanıltan, gerçeğe aykırı veya aldatıcı nitelikte olduğu tespit edilen her türlü uygulamaya karşı gerekli idari müeyyideler, Reklam Kurulu tarafından gecikmeksizin uygulanacak.” şeklinde ifadeler yer aldı.



