Kahramanmaraş merkezli 6 Şubat depremlerinin yol açtığı yıkımın ardından, Hatay, Malatya ve Kahramanmaraş’ın da içinde bulunduğu 11 ildeki hasar henüz tam anlamıyla giderilemedi. 850 bin yeni konut inşa süreci devam ederken, Cumhurbaşkanı Erdoğan, 31 Mart’ta yaptığı açıklamada, “1 yıl içinde 319 bini teslim edilmek üzere toplam 650 bin yeni konut inşa edeceğiz” ifadelerini kullanmıştı.
Ancak depremler sonrası başlatılan konut seferberliği, iki buçuk yıl geçmesine rağmen durma aşamasına geldi. Milyarlarca TL’lik ihalelerle üstlenilen projelerde, birçok müteahhit, hak edişlerini alamadıkları için projelerini eksik bırakmak zorunda kaldı. Teslim edilen konut sayısı ise yaklaşık 250 bin düzeyinde kaldı.
DEPREM MÜTEAHHİTLERİNE KANAL İSTANBUL DESTEĞİ
Sözcü’den Ali Can Polat’ın aktardığı habere göre, ihalelerin yüksek bedelleri ve yaşanan ödeme krizleri, hem müteahhitleri hem de konut bekleyen depremzedeleri tedirgin ediyor. Adını vermek istemeyen bir müteahhit, “Devlet sözünü tutmazsa biz nasıl ayakta kalalım? Bu şartlarda devam etmemiz imkânsız” şeklinde bir yorumda bulundu.
Bu durumu aşmak amacıyla iktidar, Kanal İstanbul’daki konut ihalelerini bir koz olarak kullanmaya başladı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin itirazlarına ve İSKİ’nin ‘yasak’ uyarılarına rağmen Sazlıdere Barajı çevresi inşaat sahası olarak belirlendi ve bu alanda iktidara yakın 11 şirkete ihale verildi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne yönelik bir operasyon ile bu konutların inşaatından sağlanacak gelirle yandaş işadamlarının desteklenmesi hedefleniyor. Bu nedenle Sazlıdere Barajı’nın suyolu, inşaat faaliyetleri nedeniyle ciddi şekilde etkileniyor.
RANTIN YOLU BÖYLE YAPILDI…
27 Şubat’taki ziyaretinde Tayyip Erdoğan, Nakkaş Otoyolu şantiyesini havadan inceledi. Ziyaretinde Çevre Bakanı Murat Kurum ve Ulaştırma Bakanı Abdülkadir Uraloğlu ile birlikteydi. Bakan Uraloğlu ve ekibinden Kanal İstanbul projesine dair bilgi aldı. Nakkaş Otoyolu’nda ilerlemeleri gözden geçirmek için, paralı yolu inşa eden Rönesans Holding sahibi Erman Ilıcak ile görüştü.
Bakanlarla birlikte iki kule arasına inşa edilen eğik köprünün önünde fotoğraf çektiren Erdoğan’ın ziyaretinden 19 gün sonra, 19 Mart’ta İstanbul Büyükşehir Belediyesine yönelik operasyon başlatıldı. Ekrem İmamoğlu ve birçok arkadaşının gözaltına alındığı bu süreçte, Sazlıdere Barajı, İstanbul’un içme suyu kaynakları arasından çıkarıldı ve imara açıldı.
Karar hızlı bir şekilde hayata geçirildi. Çevre Bakanlığı, ihaleleri bir an önce dağıtarak çalışmalara başladı. Şantiyelerde yoğun bir faaliyet söz konusu. Önceden 24 bin, ardından da ek olarak 2.5 milyon metrekarelik alanlarda 6 bin konut inşa süreci başladı. Yeni inşaatlar ile bölgedeki günlük nüfusun en az 300 bin kişi artması bekleniyor ve bu alandaki ana ulaşım güzergahının Nakkaş Otoyolu olması hedefleniyor.
Sazlıbosna, eskiden içme suyu toplamak için bir koruma havzasıydı. Ancak otoyolun etrafı, son üç ay içerisinde binlerce konut inşaatıyla çevrildi. Yapımı süren Nakkaş Otoyolu ile, lüks konutlar ve içerisinde çok sayıda işyerini barındıran inşaat projesinin aynı tarihlerde tamamlanması hedefleniyor.
İstanbul’un en önemli içme suyu kaynağı olan Sazlıbosna havzası imara açılarak, ilk ihale sürecinde günlük 90 bin araç geçiş garantisi verilmişken, bu sayı daha inşaat tamamlanmadan 150 bine yükseltildi. Ayrıca, otoyolun işletme süresi 15.5 yıldan 19 yıla çıkarıldı, böylelikle potansiyel müşteri de sağlanmış oldu.