İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şubesi, kentin uzunca bir süredir karşı karşıya kaldığı trafik sorunlarını bilimsel bir çerçevede ele almak amacıyla önemli bir Ulaşım Paneli düzenledi. Panelde, çözüm için bütüncül ve katılımcı bir yaklaşım çağrısında bulunuldu.
TAHA TÜTÜNCÜ
İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şubesi, ulaşım sorunlarını ve potansiyel çözümlerini irdeleyecek bir panel düzenleyerek önemli bir adım attı. “Ulaşım Paneli”, Bursa Akademik Odalar Birliği (BAOB) Yerleşkesi’nde gerçekleştirildi. Panelde, kent içi hareketlilik, raylı sistemler, çevresel sürdürülebilirlik ve kent planlaması gibi birçok konu uzmanlar tarafından değerlendirildi. Açılış konuşmasını yapan İMO Bursa Şube Başkanı Serdar Atilla Erdem, ulaşımın yalnızca bir trafik meselesi olmadığını, aynı zamanda kent yaşamını köklü bir biçimde etkileyen çok boyutlu bir sorun olduğu üzerine vurgu yaparak, “Bu paneli düzenlemekteki temel amacımız, şehrimizin yıllardır karşı karşıya kaldığı ulaşım sorunlarına bilimsel bir çerçevede yaklaşmak” ifadelerini kullandı. Ayrıca, akademik bilgilerle yerel yönetim deneyimlerinin birleştirilerek çözüm yollarının üretilmesinin önemine dikkat çekti.
“ULAŞIM BİR KENTİN DAMAR SİSTEMİDİR”
Serdar Atilla Erdem, konuşmasında Bursa’nın tarihi ve stratejik konumuna da değinerek, şehrin Osmanlı İmparatorluğu’nun ilk başkenti ve Türkiye’nin önemli sanayi merkezlerinden birisi olduğuna dikkat çekti. Ancak, bu hızlı gelişim sürecinin ciddi ulaşım sorunlarını da beraberinde getirdiğini belirtti. Erdem, “Kent içi trafik yoğunluğu, erişebilirlik problemleri, toplu taşımanın yetersizliği ve çevresel etkiler, Bursa’nın yaşam kalitesini tehdit eden başlıca sorunlardır” şeklinde konuştu. Ulaşım sistemlerinin yalnızca teknik bir mesele olmadığını belirten Erdem, “Burada sadece bir yerden bir yere gitmekten değil, yaşam kalitesinden, sosyal eşitsizlikten, iş gücü kaybından ve çevresel dengeden bahsediyoruz. Ulaşım bir kentin damar sistemidir; bu sistem sağlıklı işlemezse şehir yaşanabilirliğini kaybeder” ifadelerini kullandı.
TRAFİKLE BOĞUŞAN BİR ŞEHİR HALİNE GELDİ
Erdem, plansız kentleşme, sanayi bölgelerinin şehir merkezine yakın konumları, toplu taşımanın entegrasyonundaki eksiklikler ve bireysel araç kullanımındaki artış yüzünden Bursa’nın günümüzde trafikle boğuşan bir şehir haline geldiğini ifade etti. Bu durumun yalnızca mühendislik çözümleriyle giderilemeyeceğini, bütüncül bir şehircilik anlayışının devreye girmesi gerektiğini vurgulayan Erdem, “Ulaşım planlaması, konut alanları, iş bölgeleri, eğitim kurumları ve kamusal alanlarla entegre olmalıdır” dedi. Aksi takdirde, yalnızca ulaşımı değil, mekânsal adaleti de kaybetme riskiyle karşı karşıya kalındığını açıkladı.
TERCİH DEĞİL ZORUNLULUK
Bursa Ulaşım Ana Planı’nın en son 2019 yılında güncellendiğini hatırlatan Erdem, bu planın 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı ile eş zamanlı olarak yürütülmesi gerektiğine dikkat çekti. Özellikle raylı sistem hatları gibi büyük ölçekli yatırımların bilimsel modellemelerle belirlenmesi gerektiğini ifade etti. Yeni bulvarlar ve çevre yolları üzerindeki toplu taşıma hatlarının da bu planlama çerçevesinde değerlendirilmesi gerektiğini belirtti. Raylı sistemlerin yaygınlaştırılması, bisiklet ve yaya yollarının planlı bir şekilde entegre edilmesi, trafik yönetiminin veri temelli olarak yapılması gibi çözümlerin artık bir seçenek değil, zorunluluk olduğunu vurgulayan Erdem, yerel yönetimlerin bu konudaki sorumluluğunun büyük olduğunun altını çizdi. Ancak sorumluluğun yalnızca yöneticilere yüklenmemesi gerektiğine de dikkat çekerek, üniversiteler, meslek odaları, sivil toplum kuruluşları ve vatandaşların da bu süreçte aktif rol alması gerektiğini belirtti.
“ÇÖZÜM PARÇALI DEĞİL BÜTÜNCÜL OLMALIDIR”
Panelin sonunda akademisyenlerin sunacağı analizlerin ve politika önerilerinin meslek insanları ve karar alıcılar için yol gösterici olacağını belirten Erdem, “Bilimsel bilgiyi karar süreçlerine entegre etmeden, kısa vadeli çözümlerle uzun vadeli sorunları çözmek mümkün değildir. Bursa’nın ulaşım sorunu yalnızca merkez ilçelerin değil, tüm kentin sorunudur. Nilüfer’deki bir aksaklık, Mudanya’yı da Yıldırım’ı da etkiler. Bu yüzden çözüm de parçalı değil, bütüncül olmalıdır. Dilerim ki bugün burada ortaya konan her fikir, yarının daha yaşanabilir Bursa’sı için birer tohum olur” dedi. Toplantıda yer alan Gemlik Belediye Başkanı Şükrü Deviren ise, “Gemlik bizim ulaşım konusunda önemli problemlerimizden biri. Gemlik’te siyaset keyfi olarak yapılmış. Nereye gitsek bir şey göremiyoruz. Biz fikri ve bilgiyi bir araya getirmek istiyoruz. Bu panel bu yüzden bizim için önemli. Gemlik’e fayda sağlayacağı için buradayız” şeklinde konuştu.