Fitch’in raporunda, ABD’nin ithal otomobiller ve belirli otomobil parçalarına getirdiği tarifelerin, küresel otomobil üreticileri üzerinde olumsuz ve eşit olmayan kredi etkilerine yol açtığı belirtildi.
YARISINI İTHALATLA KARŞILADIĞI BELİRTİLDİ
Açıklamada, ABD’nin hafif araç pazarının büyüklüğünün yaklaşık yarısının ithalatla sağlandığı ifade edildi. Bu alanda Meksika’nın en büyük yabancı tedarikçi olduğu, onu Güney Kore, Japonya, Kanada ve Almanya’nın izlediği kaydedildi.
MALİYETLERDE ARTIŞ BEKLENİYOR
Yine Fitch’in açıklamasında, son tarifelerin, Japonya, Güney Kore ve Almanya’daki otomobil üreticileri için en olumsuz etkileri yaratacağı vurgulandı. ABD, Kanada ve Meksika’da geniş bir üretim ağına sahip diğer otomobil üreticileri için ABD-Meksika-Kanada Anlaşması’na (USMCA) uyumlu olanların ilk muafiyetinin geçici bir rahatlama sağladığı, ancak sürecin devamında maliyet artışlarının yaşanma olasılığının bulunduğu kaydedildi.
ÜRETİCİLER ZORLANIYOR
Açıklamada, otomobil üreticilerinin genel olarak fiyat artışlarına gideceği öngörülüyor. Ancak tarifelerin her marka ve model için farklı etkiler yaratacağı ifade ediliyor. Bazı üreticilerin %25’lik tarifeleri karşılamak amacıyla fiyatları artırmada zorlanabileceği belirtiliyor. Bu durumun, üretim ve satış planlarında “acı verici” değişikliklere neden olabileceği ifade ediliyor.
Daha yüksek otomobil fiyatlarının tüketici güvenini olumsuz etkileyerek satışları baskılayabileceği de dikkat çekilen diğer bir noktadır. Tarifelerin talebi ithal araçlardan yerli araçlara kaydırabileceği, bu durumun ise Ford gibi üreticilere yarar sağlayabileceği değerlendirilmektedir.
Ayrıca otomobil parçalarına yönelik tarifelerin etkisinin, tedarik zincirinin karmaşıklığı nedeniyle belirsiz olduğu vurgulanıyor. Maliyet artışlarının yanı sıra, geçiş sürecinin parça tedarikinde gecikmelere veya tedarik zinciri aksaklıklarına yol açma riski bulunduğu belirtiliyor. Ancak, zararlı etkilere karşı USMCA’ya uyumlu otomobil parçalarına yönelik tarifelerin ertelenmesi, bu riski geçici olarak hafifletebiliyor.
Fitch, kısa vadede General Motors gibi üreticilerin üretim düzenlemeleri ile tarife etkilerini minimize etme konusunda bir miktar esneklik alanı bulabileceğini ifade ediyor.