Kısa süre önce Baykar Yönetim Kurulu Başkanı ve TEKNOFEST Yönetim Kurulu üyesi Selçuk Bayraktar, “yerli ve millî” sosyal medya uygulaması olarak tanıttığı Next Sosyal’i kullanıma açtı.
Hızla popülerlik kazanan bu uygulamanın, kısa zaman içinde 500 bin kullanıcıya ulaştığı bildirildi. Next Sosyal’in, açık kaynaklı olan Mastodon yazılımı üzerinden oluşturulmuş olması ise bazı tartışmaları beraberinde getirdi.
Bayraktar, açık kaynaklı Mastodon’u alarak “yerli ve millî” uygulama olarak tanıttığı için eleştirilerin odağı oldu. Eleştirmenler, uygulamanın yazılım kodlarının kendileri tarafından geliştirilmiş gibi lanse edildiğine dikkat çekti.
ULAŞAMAYINCA SOSYAL MEDYADAN YAZDI
Tartışmayı derinleştiren bir gelişme, Mastodon‘un resmi hesabının X platformunda Selçuk Bayraktar‘ın paylaşımına yanıt vermesi oldu. Mastodon hesabı, “Merhaba, direkt mesajlarından bizimle iletişime geçer misiniz?” mesajıyla durumu gündeme taşıdı. T24 yazarı Eray Özer, bu durumu Mastodon’un İletişim Başkanı Andy Piper‘a sordu.
MASTODON’UN İLETİŞİM BAŞKANI KONUŞTU
Piper‘in açıklamasında, “İlgili site, GNU Affero Genel Kamu Lisansı (AGPL) kapsamında lisanslanan Mastodon yazılımını çalıştırıyor gibi görünüyor. Ancak, yazılım değiştirilmiş gibi görünüyor ve Mastodon koduna ve telif haklarına yapılan atıflar kullanıcı arayüzünden ve siteden büyük ölçüde kaldırılmış. Ayrıca, mobil uygulamaların kendi uygulama kodumuza dayanıyor gibi göründüğü konusunda da bilgilendirildik” ifadelerine yer verildi.
Andy Piper, “GNU Affero Genel Kamu Lisansı, normal GNU GPL sürüm 3’ün değiştirilmiş bir sürümüdür. Ek bir gereksinimi vardır: Bir sunucuda değiştirilmiş bir program çalıştırır ve diğer kullanıcıların programla iletişim kurmasına izin verirseniz, sunucunuz da kullanıcıların programda çalışan değiştirilmiş sürüme karşılık gelen kaynak kodunu indirmelerine izin vermelidir. Bir Mastodon sunucusunun, en azından hizmetin ana sayfasında yazılımın kaynak koduna görünür bir bağlantısı olmalıdır” sözleriyle durumun ciddiyetine dikkat çekti.
8 Temmuz’dan bu yana Next Sosyal’in hizmet sahibiyle iletişime geçmeye çalıştığını belirten Piper, “Lisans yükümlülüklerini hatırlatmak ve bilgilendirmek için ilk olarak 8 Temmuz’da hizmet sahibiyle e-posta yoluyla iletişime geçmeye çalıştık. O zamandan beri, hizmet sahibiyle iletişime geçmek için birkaç girişimde daha bulunduk, ancak e-postalar ya geri döndü ya da görmezden gelindi. 27-28 Temmuz hafta sonu boyunca halktan gelen birkaç ek mesajın ardından, 29 Temmuz’da resmi X hesabımız, hizmet sahibiyle iletişime geçmek için bir başka çaba olarak Next Sosyal’e atıfta bulunan önemli bir gönderiye yanıt verdi” şeklinde konuştu.